Per a treballar amb els nostres alumnes és fonamental
tindre en compte la gran influència que la classe
com a grup exercix en cada un d’ells i en cada una
d’elles. Per això, és recomanable conéixer
com potenciar alguns aspectes que ens facilitaran l’exercici
de l’acció tutorial. Este tipus de reunions
solen ser molt apreciades pels alumnes, perquè s’hi
pot expressar tot el que els preocupa o els interessa.
En les reunions amb el nostre grup d’alumnes tractarem
temes relacionats amb:
• El funcionament del centre
• Els drets i els deures dels alumnes
• Situacions conflictives
• Situacions relacionades amb el
fracàs escolar
• Orientacions sobre qualsevol tema
que implique el grup
L’objectiu d’estes reunions no és únicament
informar els alumnes, sinó arribar a conclusions
i compromisos, organitzar activitats…
Des d’Orientats volem oferir-te una sèrie
de recomanacions per a les reunions amb el teu grup
de classe que poden ajudar-te si acabes de començar
la teua tasca com a tutor/a. Si ja la dus a terme des de
fa temps, possiblement hi trobes idees que et resulten útils
per a portar-les a la pràctica.
• ABANS DE LA REUNIÓ…
…tindrem en compte les recomanacions que apareixen
en el document de suggeriments per a l’entrevista
general.
…és convenient obtindre informació dels
alumnes sobre diferents aspectes: l’actitudinal, l’acadèmic
i el familiar, principalment. Si ja has realitzat entrevistes
individuals, probablement tingues tota la informació
necessària. Ens servirà de gran ajuda parlar
amb companys/es que hagen treballat amb els nostres alumnes
anteriorment. En tot cas, és interessant registrar
la informació pertinent de cada alumne/a relacionada
amb la tutoria de l’any anterior perquè el
tutor/a actual tinga accés a eixa informació.
En finalitzar l’any acadèmic, seria convenient
recopilar dades de cara al pròxim curs (model de
transvasament d’informació intern). Si són
alumnes de nou ingrés, consultarem el seu expedient
de cicles anteriors en els centres on hagen cursat els seus
estudis previs.
…és aconsellable preparar diversos materials
que ens faciliten el registre de les diverses conductes
emeses pels alumnes, a part del nostre quadern de tutoria,
en què anotarem el més objectivament possible,
els fets que posteriorment meresquen ser comentats amb la
resta de professors/es. L’observació del grup
és el que més informació ens aportarà
sobre el seu funcionament, per això és recomanable
elaborar una guia amb les conductes a observar-hi. Els aspectes
que pots tindre en compte per a elaborar la teua pròpia
guia són múltiples. Et proposem que, com a
mínim, tingues en compte els aspectes següents:
Reacció del grup davant de les tasques quotidianes.
• Actuació del grup davant
de situacions noves.
• Reacció del grup davant
dels canvis bruscos i inesperats.
• Si el grup espera l’actuació
del/dels líder/s per a actuar.
• Si es tenen en compte les indicacions
del tutor/a.
• Com actua el grup quan els líders
estan absents.
• De quina forma expressa el grup
els seus sentiments.
• Com acull el grup un alumne/a nou.
• Si hi ha cohesió en el grup.
• L’existència de colles.
Si els seus membres estan tancats en el grup i si les colles
es basen en divisions per sexe, política, religió…
• Si hi ha una comunicació
oberta entre els membres del grup.
• Si els alumnes es mostren satisfets
davant dels èxits del grup.
• Com reacciona el grup davant de
certs professors.
• En quin nivell ha assumit el grup
els objectius del centre.
• El grau d’implicació
que mostren els seus membres en els objectius de la tutoria.
• La participació que expressen
en la presa de decisions grupals.
• En quin grau assumix executar les
decisions que pren.
• DURANT LA REUNIÓ
...mantindre una certa organització és fonamental
per a l’òptim desenrotllament de la reunió.
Per a això, escriurem a la pissarra l’orde
del dia (elaborat conjuntament entre el tutor/a i l’alumnat),
establirem un torn de paraula, elaborarem les propostes
i, finalment, anotarem els acords adoptats.
…la nostra actitud en relació amb el grup serà
el que enfortisca o debilite, principalment, la nostra relació
amb este. Quan els alumnes troben en el seu tutor/a l’obertura
i la comprensió que necessiten, solen respondre de
manera positiva.
…la utilització de les tècniques de
modificació de conducta (en especial del reforç)
ens ajudarà a millorar problemes de tipus actitudinal,
fonamentalment. No es tracta de lloar constantment els aspectes
positius d’un alumne/a; sovint, és més
efectiu el reforç indirecte. Per exemple, quan es
fa pública la mala conducta d’un company/a,
indirectament s’està reforçant l’alumne/a
que mostra un comportament adequat de forma habitual.
…el maneig de diverses tècniques grupals ens
facilitarà l’establiment d’una relació
de respecte i comprensió entre tutor/a i alumnes.
Crear debats on tractar els temes que preocupen alumnes
i professors/es, on puguen expressar de manera lliure les
seues opinions, afavorirà el bon funcionament de
la classe, i tot això repercutirà de manera
individual en cada un dels alumnes que componen el grup
a més de fer-los conéixer informació
valuosa de cada un d’ells.
Perquè el debat siga fructífer és molt
important que la persona que el conduïsca sàpia
estimular la participació dels alumnes així
com moderar-lo d’una manera adequada. S’ha de
procurar que participe tot el grup, per això és
fonamental evitar que els alumnes més participatius,
més aguts… ”monopolitzen” el temps
de debat.
Utilitzar recursos didàctics, com il·lustracions,
gràfics, mitjans audiovisuals… pot servir-nos
per a dinamitzar el desenrotllament del debat.
A part del debat dirigit, hi ha altres tècniques
que poden facilitar la teua labor durant la reunió
grupal. En Orientats volem mostrar-te algunes de les més
utilitzades:
Joc de rols:
Es tracta de la representació per dos o mes persones
d’un fet o d’una situació de la vida
real, assumint certs rols amb la finalitat de poder comprendre
millor un fet específic. És una tècnica
molt adequada per a poder entendre problemes de conflicte,
família, problemes personals… Els passos que
s’han de seguir són:
Exposar el problema al grup amb precisió i detall.
Demanar voluntaris per a representar els diferents papers.
Poden fer-ho de forma lliure, però sent fidels a
la realitat.
Una vegada feta la representació, obrir un debat
sobre esta en el qual també participaran els actors.
Pluja d’idees:
Esta tècnica es fonamenta en l’aportació
d’idees per part de tot el grup, inclòs el
tutor/a. Prèviament, es presenta el tema que es vol
solucionar, precisant-lo tant clarament com es siga possible.
Esta tècnica està molt recomanada per a buscar
solucions davant d’un problema en concret. Afavorix
l’expressió, la creativitat, la intuïció…
dels alumnes.
És important tindre en compte els aspectes següents:
1-S’ha de donar un temps previ perquè el grup
pense sobre el tema.
2-Hi haurà un encarregat/da d’anotar totes
les idees que s’aporten.
3-El tutor/a ha de fomentar la lliure expressió d’idees,
però tractant de mantindre el respecte i les formes
adequades.
4-Una vegada finalitzat el temps d’intervenció,
es triaran les idees que el grup crega més suggeridores
i creatives.
Phillips 6/6:
Esta tècnica consistix a dividir la classe en grups
de sis persones perquè durant 6 minuts s’arribe
a una conclusió sobre un problema exposat pel tutor/a.
Posteriorment, un representant de cada grup exposarà
la conclusió a què ha arribat el seu grup,
i a partir d’eixes conclusions, el grup de classe
tractarà d’arribar a una conclusió general.
Per mitjà d’esta tècnica, el tutor/a
pot conéixer les opinions que tenen els alumnes sobre
qualsevol tema, així com el nivell d’informació
que posseïxen. Els passos que s’han de seguir
són:
1-El tutor/a exposa el tema de discussió i fa la
funció de moderador.
2-Se subdividix el grup classe en subgrups.
3-Cada grup nomena un secretari, que anotarà tot
el que diguen els components del grup i, finalment, redactarà
les conclusions a què s’hi arribe.
4-Passats els sis minuts, cada subgrup exposarà les
seues conclusions i el tutor/a en prendrà nota.
5-Posteriorment, el tutor/a exposarà les conclusions
derivades de les intervencions, i arribarà a un acord
o una decisió amb el grup.
Sociograma:
Tenint en compte les eleccions, els rebutjos, les expectatives
d’elecció i les expectatives de rebuig de cada
membre del grup, la tècnica del sociograma té
com a objectiu mesurar les relacions interpersonals en este.
A través d’un sociograma, el tutor/a pot detectar:
El grau d’acceptació que suscita cada alumne/a
del seu grup de classe.
Si les eleccions entre els alumnes són recíproques.
El grau de cohesió interna que presenta el grup.
Si hi ha subgrups tancats.
Si hi ha divisió entre sexes.
Detectar si hi ha rebuig davant d’un alumne/a que
presente una circumstància concreta, com ser novament
ingrés.
Consta de quatre fases:
1-Passar un test sociomètric. Este test l’elaborarem
tenint en compte les preferències en relació
a tres situacions: una de treball escolar, una altra d’oci
i una tercera de representativitat o lideratge.
2-Realizar una matriu sociomètrica que sistematitze
els continguts de les respostes.
3-Centralizar les acceptacions i els rebutjos que suscita
cada membre. Per a simplificar, les respostes positives
les marcarem amb un + i les negatives amb un –.
Nosaltres et proposem el model de sociograma següent.
T’oferim alguns suggeriments per a aplicar-los al
teu grup d’alumnes, una vegada en conegues els resultats:
Quan es tracta d’un alumne/a aïllat:
Utilitza la disposició de l’aula per a brindar-li
l’oportunitat de sobreeixir.
Oferix-li tasques que requerisquen una certa responsabilitat.
Utilitza el reforç en reconeixement del seu treball.
Facilita-li treballar amb els alumnes que haja elegit.
Aprofita qualsevol oportunitat que es presente perquè
prenga consciència del fet que és acceptat.
Analitza amb ell/ella les dificultats que se li presenten.
Quan es tracta d’unir subgrups:
Reforça el lideratge dels membres que actuen d’enllaç.
En els treballs en equip, dividix els grups tancats per
a facilitar la incorporació de membres nous.
Ressalta, en les tutories, els avantatges del treball en
equip, la importància del respecte i l’acceptació
entre els companys…
DESPRÉS DE LA REUNIÓ…
...es valoren els objectius proposats personalment i amb
la resta de companys/es per a decidir si són susceptibles
de ser duts a la pràctica.
…és recomanable analitzar amb quines dificultats
ens hem trobat durant la reunió, amb el propòsit
de fer-les manejables en pròximes trobades amb els
nostres alumnes. De nou, la comunicació fluida amb
els nostres companys/es serà un factor essencial
per a afrontar estos problemes.
…sempre és recomanable anotar els acords a
què s’ha compromés el grup respecte
al tema tractat per a posteriors consultes.
…hem de mantindre informats els alumnes sobre les
novetats que es produïsquen en relació als temes
previstos en les reunions.
…si algun alumne/a requerix ser atés de forma
privada per petició pròpia, o després
d’haver observat nosaltres mateixos algun aspecte
en particular durant la reunió grupal, concretarem
la data i l’hora per a la dita trobada.
SOCIOGRAMA
>>