Profesorat
Família
Alumnat
 
castellano
contacte
 
 
 
logomarca_orientados logomarcas_institucionales
  Inici > Accés profesorat > Introducció General >Reunió >Entrevista Reunió Tutor > Tutor Alumne Grup imagen libros abiertos
 
 

TUTOR ALUMNE GRUP

Per a treballar amb els nostres alumnes és fonamental tindre en compte la gran influència que la classe com a grup exercix en cada un d’ells i en cada una d’elles. Per això, és recomanable conéixer com potenciar alguns aspectes que ens facilitaran l’exercici de l’acció tutorial. Este tipus de reunions solen ser molt apreciades pels alumnes, perquè s’hi pot expressar tot el que els preocupa o els interessa.

En les reunions amb el nostre grup d’alumnes tractarem temes relacionats amb:

El funcionament del centre
Els drets i els deures dels alumnes
Situacions conflictives
Situacions relacionades amb el fracàs escolar
Orientacions sobre qualsevol tema que implique el grup

L’objectiu d’estes reunions no és únicament informar els alumnes, sinó arribar a conclusions i compromisos, organitzar activitats…

Des d’Orientats volem oferir-te una sèrie de recomanacions per a les reunions amb el teu grup de classe que poden ajudar-te si acabes de començar la teua tasca com a tutor/a. Si ja la dus a terme des de fa temps, possiblement hi trobes idees que et resulten útils per a portar-les a la pràctica.

• ABANS DE LA REUNIÓ…
…tindrem en compte les recomanacions que apareixen en el document de suggeriments per a l’entrevista general.
…és convenient obtindre informació dels alumnes sobre diferents aspectes: l’actitudinal, l’acadèmic i el familiar, principalment. Si ja has realitzat entrevistes individuals, probablement tingues tota la informació necessària. Ens servirà de gran ajuda parlar amb companys/es que hagen treballat amb els nostres alumnes anteriorment. En tot cas, és interessant registrar la informació pertinent de cada alumne/a relacionada amb la tutoria de l’any anterior perquè el tutor/a actual tinga accés a eixa informació. En finalitzar l’any acadèmic, seria convenient recopilar dades de cara al pròxim curs (model de transvasament d’informació intern). Si són alumnes de nou ingrés, consultarem el seu expedient de cicles anteriors en els centres on hagen cursat els seus estudis previs.

…és aconsellable preparar diversos materials que ens faciliten el registre de les diverses conductes emeses pels alumnes, a part del nostre quadern de tutoria, en què anotarem el més objectivament possible, els fets que posteriorment meresquen ser comentats amb la resta de professors/es. L’observació del grup és el que més informació ens aportarà sobre el seu funcionament, per això és recomanable elaborar una guia amb les conductes a observar-hi. Els aspectes que pots tindre en compte per a elaborar la teua pròpia guia són múltiples. Et proposem que, com a mínim, tingues en compte els aspectes següents:


Reacció del grup davant de les tasques quotidianes.

Actuació del grup davant de situacions noves.
Reacció del grup davant dels canvis bruscos i inesperats.
Si el grup espera l’actuació del/dels líder/s per a actuar.
Si es tenen en compte les indicacions del tutor/a.
Com actua el grup quan els líders estan absents.
De quina forma expressa el grup els seus sentiments.
Com acull el grup un alumne/a nou.
Si hi ha cohesió en el grup.
L’existència de colles. Si els seus membres estan tancats en el grup i si les colles es basen en divisions per sexe, política, religió…
Si hi ha una comunicació oberta entre els membres del grup.
Si els alumnes es mostren satisfets davant dels èxits del grup.
Com reacciona el grup davant de certs professors.
En quin nivell ha assumit el grup els objectius del centre.
El grau d’implicació que mostren els seus membres en els objectius de la tutoria.
La participació que expressen en la presa de decisions grupals.
En quin grau assumix executar les decisions que pren.


• DURANT LA REUNIÓ

...mantindre una certa organització és fonamental per a l’òptim desenrotllament de la reunió. Per a això, escriurem a la pissarra l’orde del dia (elaborat conjuntament entre el tutor/a i l’alumnat), establirem un torn de paraula, elaborarem les propostes i, finalment, anotarem els acords adoptats.
…la nostra actitud en relació amb el grup serà el que enfortisca o debilite, principalment, la nostra relació amb este. Quan els alumnes troben en el seu tutor/a l’obertura i la comprensió que necessiten, solen respondre de manera positiva.
…la utilització de les tècniques de modificació de conducta (en especial del reforç) ens ajudarà a millorar problemes de tipus actitudinal, fonamentalment. No es tracta de lloar constantment els aspectes positius d’un alumne/a; sovint, és més efectiu el reforç indirecte. Per exemple, quan es fa pública la mala conducta d’un company/a, indirectament s’està reforçant l’alumne/a que mostra un comportament adequat de forma habitual.
…el maneig de diverses tècniques grupals ens facilitarà l’establiment d’una relació de respecte i comprensió entre tutor/a i alumnes. Crear debats on tractar els temes que preocupen alumnes i professors/es, on puguen expressar de manera lliure les seues opinions, afavorirà el bon funcionament de la classe, i tot això repercutirà de manera individual en cada un dels alumnes que componen el grup a més de fer-los conéixer informació valuosa de cada un d’ells.
Perquè el debat siga fructífer és molt important que la persona que el conduïsca sàpia estimular la participació dels alumnes així com moderar-lo d’una manera adequada. S’ha de procurar que participe tot el grup, per això és fonamental evitar que els alumnes més participatius, més aguts… ”monopolitzen” el temps de debat.
Utilitzar recursos didàctics, com il·lustracions, gràfics, mitjans audiovisuals… pot servir-nos per a dinamitzar el desenrotllament del debat.

A part del debat dirigit, hi ha altres tècniques que poden facilitar la teua labor durant la reunió grupal. En Orientats volem mostrar-te algunes de les més utilitzades:

Joc de rols:
Es tracta de la representació per dos o mes persones d’un fet o d’una situació de la vida real, assumint certs rols amb la finalitat de poder comprendre millor un fet específic. És una tècnica molt adequada per a poder entendre problemes de conflicte, família, problemes personals… Els passos que s’han de seguir són:
Exposar el problema al grup amb precisió i detall.
Demanar voluntaris per a representar els diferents papers. Poden fer-ho de forma lliure, però sent fidels a la realitat.
Una vegada feta la representació, obrir un debat sobre esta en el qual també participaran els actors.

Pluja d’idees:
Esta tècnica es fonamenta en l’aportació d’idees per part de tot el grup, inclòs el tutor/a. Prèviament, es presenta el tema que es vol solucionar, precisant-lo tant clarament com es siga possible. Esta tècnica està molt recomanada per a buscar solucions davant d’un problema en concret. Afavorix l’expressió, la creativitat, la intuïció… dels alumnes.
És important tindre en compte els aspectes següents:
1-S’ha de donar un temps previ perquè el grup pense sobre el tema.
2-Hi haurà un encarregat/da d’anotar totes les idees que s’aporten.
3-El tutor/a ha de fomentar la lliure expressió d’idees, però tractant de mantindre el respecte i les formes adequades.
4-Una vegada finalitzat el temps d’intervenció, es triaran les idees que el grup crega més suggeridores i creatives.

Phillips 6/6:
Esta tècnica consistix a dividir la classe en grups de sis persones perquè durant 6 minuts s’arribe a una conclusió sobre un problema exposat pel tutor/a. Posteriorment, un representant de cada grup exposarà la conclusió a què ha arribat el seu grup, i a partir d’eixes conclusions, el grup de classe tractarà d’arribar a una conclusió general. Per mitjà d’esta tècnica, el tutor/a pot conéixer les opinions que tenen els alumnes sobre qualsevol tema, així com el nivell d’informació que posseïxen. Els passos que s’han de seguir són:
1-El tutor/a exposa el tema de discussió i fa la funció de moderador.
2-Se subdividix el grup classe en subgrups.
3-Cada grup nomena un secretari, que anotarà tot el que diguen els components del grup i, finalment, redactarà les conclusions a què s’hi arribe.
4-Passats els sis minuts, cada subgrup exposarà les seues conclusions i el tutor/a en prendrà nota.
5-Posteriorment, el tutor/a exposarà les conclusions derivades de les intervencions, i arribarà a un acord o una decisió amb el grup.

Sociograma:
Tenint en compte les eleccions, els rebutjos, les expectatives d’elecció i les expectatives de rebuig de cada membre del grup, la tècnica del sociograma té com a objectiu mesurar les relacions interpersonals en este. A través d’un sociograma, el tutor/a pot detectar:
El grau d’acceptació que suscita cada alumne/a del seu grup de classe.
Si les eleccions entre els alumnes són recíproques.
El grau de cohesió interna que presenta el grup.
Si hi ha subgrups tancats.
Si hi ha divisió entre sexes.
Detectar si hi ha rebuig davant d’un alumne/a que presente una circumstància concreta, com ser novament ingrés.

Consta de quatre fases:
1-Passar un test sociomètric. Este test l’elaborarem tenint en compte les preferències en relació a tres situacions: una de treball escolar, una altra d’oci i una tercera de representativitat o lideratge.
2-Realizar una matriu sociomètrica que sistematitze els continguts de les respostes.
3-Centralizar les acceptacions i els rebutjos que suscita cada membre. Per a simplificar, les respostes positives les marcarem amb un + i les negatives amb un –.

Nosaltres et proposem el model de sociograma següent. T’oferim alguns suggeriments per a aplicar-los al teu grup d’alumnes, una vegada en conegues els resultats:

Quan es tracta d’un alumne/a aïllat:
Utilitza la disposició de l’aula per a brindar-li l’oportunitat de sobreeixir.
Oferix-li tasques que requerisquen una certa responsabilitat.
Utilitza el reforç en reconeixement del seu treball.
Facilita-li treballar amb els alumnes que haja elegit.
Aprofita qualsevol oportunitat que es presente perquè prenga consciència del fet que és acceptat.
Analitza amb ell/ella les dificultats que se li presenten.

Quan es tracta d’unir subgrups:
Reforça el lideratge dels membres que actuen d’enllaç.
En els treballs en equip, dividix els grups tancats per a facilitar la incorporació de membres nous.
Ressalta, en les tutories, els avantatges del treball en equip, la importància del respecte i l’acceptació entre els companys…


DESPRÉS DE LA REUNIÓ…
...es valoren els objectius proposats personalment i amb la resta de companys/es per a decidir si són susceptibles de ser duts a la pràctica.
…és recomanable analitzar amb quines dificultats ens hem trobat durant la reunió, amb el propòsit de fer-les manejables en pròximes trobades amb els nostres alumnes. De nou, la comunicació fluida amb els nostres companys/es serà un factor essencial per a afrontar estos problemes.
…sempre és recomanable anotar els acords a què s’ha compromés el grup respecte al tema tractat per a posteriors consultes.
…hem de mantindre informats els alumnes sobre les novetats que es produïsquen en relació als temes previstos en les reunions.
…si algun alumne/a requerix ser atés de forma privada per petició pròpia, o després d’haver observat nosaltres mateixos algun aspecte en particular durant la reunió grupal, concretarem la data i l’hora per a la dita trobada.

SOCIOGRAMA >>

 



<<anterior  
imprimir